Üye Ol / Giriş yap


Gezi

ANTAKYA MÜZE OTEL: HEM MÜZE HEM OTEL

ALİ İHSAN ÖKTEN 12.06.2020

ANTAKYA  MÜZE OTEL: HEM MÜZE HEM OTEL

Her şey bir otel inşaatı ile başlar. Otel inşaatı bittiğinde dünyanın en farklı oteli ve en farklı  müzesi olacağı kimsenin aklına gelmez.  Hatay da 2009 yılında başlanan bir otelin temel kazısı  sırasında yapılan sondaj çalışmaları sırasında ortaya çıkan Helenistik dönemden İslamiyet dönemine kadar 5 farklı arkeolojik döneme ait kalıntılar bulunur. Adana Kültür Varlıklarını Koruma Bölge Kurulu kararıyla Hatay Müze Müdürlüğü başkanlığında kazı çalışmaları başlatılır. Bir taraftan değiştirilen otel mimari  inşaatı devam ederken, bir taraftan da tarihi eserler  bulundukları yerde özenle muhafaza edilmesi ve sergilenmesi için çok ayrı bir özen gösterilir. Antakya'nın   arkeolojik dokusunu katmanlarıyla ortaya çıkartarak, kent tarihinin aydınlatılmasına katkı sunan  çalışmalar yaklaşık 9 yılda tamamlanır.

 

            

 

Dünyanın en büyük ve önemli üçüncü mozaik müzesine sahip Antakya bu çalışmanın sonucunda yeni bir müzeye daha kavuşmuş olur. Yaklaşık 17 dönüm alana sahip müzede, şimdi Helenistik döneme ait sur duvarlardan 5. yüzyıla ait üzeri kuş figürleriyle süslenmiş mozaik parçasına, büyük boyutlu çok mekânlı Roma hamamından, vahşi doğa tasvirli mozaiğe kadar birçok  eser bulunduğu yerde sergileniyor. Müze, Milattan Önce 3. yüzyıldan günümüze kadar geçen süreçte 5 farklı yapı katmanında 13 farklı medeniyetin kimi zaman üst üste binmiş, kimi zaman iç içe geçmiş arkeolojik katmanlarını ve bu katmanların kazıları sırasında ortaya çıkarılmış eserlerin izlerini görebileceğimiz, yaklaşık  30 bine yakın eserin çıkarıldığı bir arkeopark alanı gibi.

 

         

 

Ortaya çıkarılan mozaikler, Milattan önce  300 yıllarında Makedonya İmparatoru Büyük İskender’in komutanlarından 1. Selevkos tarafından, babası Antiochus şerefine kurulmuş olan “Antiochia”nın ilk kurulduğu döneme kadar uzanıyor.  Müzede mozaikler haricinde Eros heykelciği, sikkeler, metal objeler, mimari parçalar, pişmiş toprak eserlerin de aralarında olduğu 30 bine yakın arkeolojik eserin tamamı ise Kültür ve Turizm Bakanlığı’na devredilen ve Necmi Asfuroğlu Arkeoloji Müzesi’nde ziyaretçilerini bekliyor.

 

             

 

Müze, M.S. 2. yüzyılda Roma dönemine ait üç orman perisinin Poseidon ve Medusa’nın çocukları kanatlı at "Pegasus" ve etrafını çevreleyen su perileriyle tasvir edilmiş mozaik ile 6. yüzyılda "kamu alanı" olarak kullanıldığı değerlendirilen ve kapladığı yaklaşık 1050 metrekarelik alanla "dünyanın en büyük tek parça taban mozaiği" olarak anılan mozaiğe de ev sahipliği yapıyor. Müze ziyaretçileri haricinde  müzenin üst kısmına inşa edilen otelde konaklayan yerli ve yabancı turistlerin Helenistik, Roma, Bizans, Ortaçağ ve İslamiyet dönemlerini kapsayan tüm eserlere bu kadar yakın olmanın heyecanını yaşamaları büyük olasılık.

 

             

 

Müzenin en önemli özelliği  Antakya'nın milattan önce 300 yılında kuruluşundan neredeyse 11. yüzyıla kadar, İslami dönemi de kapsayan uzun soluklu bir tarihi sürecini  katman katman görmemizi sağlaması. Müzenin bir diğer farklılığı ise ziyaretçiler kapalı müze mekanını gezerken, kazılardaki  küçük buluntuları vitrinlerde izleyebiliyor,  aynı zamanda doku içerisinde, yüzeydeki özgün halleriyle mozaikleri ve kentin diğer kalıntılarını görebiliyorlar.

 

                

Otelin yapılana kadar geçirdiği serüvenler ise ilginç. Asfuroğlu ailesine   ait 17 bin metrekarelik arsa 3. derece SİT alanı iken  2009’da SİT kurallarına uyarak otel projesi başlatılıyor. Hatay Arkeoloji Müzesi kontrolünde yapılan sondaj kazı çalışmalarında önemli arkeolojik buluntulara rastlanıyor. Mevcut projeden vazgeçilerek Mimar Emre Arolat’ın mimarlık ofisi yeni proje hazırlıyor. Proje Kültür ve Turizm Bakanlığı ile Anıtlar Yüksek Kurulu’ndan geçtikten sonra yeni projeyle otel inşaatı yeniden başlıyor. Bu esnada otele ortak olan Hilton grubu maliyetin artması, yatak sayısının azalması ve işlerin uzaması nedeniyle projeden çekilmesine rağmen Asfuroğlu ailesi otel inşaatına tek başına devam ediyor. Arkeolojik kalıntının olmadığı 66 noktadan kuyu açılarak, temel kazıkları elle açılan bu kuyulardan yükseltiliyor.  Otelin yüzde 90’ı çelik konstrüksiyondan oluşuyor. Bu özelliği ile Türkiye’nin ilk binası oluyor. Otelin sahibi Necmi Asfuroğlu’na göre 1,5 yılda bitirilmesi planlanan otel yaklaşık 10 yılda tamamlanıyor.  Başlarken 35 milyon dolar ve 400 yataklı otel diye yola çıkılmışken, bittiğinde ancak 200 yataklı oluyor ve harcanan para da 120 milyon dolara çıkıyor. Oteldeki bütün odalar konteyner biçiminde tasarlanmış. Zemindeki arkeolojik kalıntılar otelin her yerinde görülebiliyor. Otelin girişinde bulunan bu alan daha sonra Kültür ve Turizm Bakanlığı’na “Necmi Asfuroğlu Arkeoloji Müzesi” olarak devrediliyor. Bu nedenle otelden müzeye giriş yok. Otelin hizmete açılmasıyla birlikte isteyen otel müşterileri de dahil olmak üzere herkes belirli bir ücret karşılığında müzeyi  gezebiliyor. Otele müze otel olma özelliğini de  kazandıran da bu durum.  Bir otelde bulunması gereken bütün sosyal alanlar (restoranlar, yüzme havuzları, fitness salonu, gece kulübü) bodrum ya da zemin yerine teras kata yerleştiriliyor. Ayrıca teras katında St. Pierre Kilisesi, Habib-i Neccar Dağı ve şehir manzarasının seyrine ise doyum olmuyor.

 

       

                   

Milattan önce 3. yüzyılda kentin ilk kurulduğu dönemde ilk kurulan mahallelerden biri müze alanının içerisinde bulunuyor. Yine muhtemelen bir tören alanının zemini olarak yapılmış “dünyanın en büyük tek parça zemin mozaiği”, yaklaşık bin 50 metrekarelik büyüklüğüyle alanda sergilenmekte, bu bir kamusal meydanın çevresini kuşatan mozaik kuşatmalarından bir tanesi sadece.  Mozaikler arasında M.S. ikinci yüzyıla tarihlenen Roma Dönemi villasına ait “Geyikli mozaik” denilen taban mozaiği dikkat çekiyor. Buna “Pegasus mozaiği” de deniyor. Bu mozaik dört farklı panelden oluşuyor ve bu panellerde “Pegasus” ve onu bir tören için hazırlayan üç peri (nympha) ana figürler.  Ana panelin altında yer alan ve daha küçük olan diğer üç panelde ise ilham perileri (muse) ve onlardan biri olan Kalliope ile yazar Hesiodos’un karşılaşmasına yer verilmiş. Zeminde roma dönemine ait, yerden ısıtmalı  hamam kalıntıları, su yolları ve başka eşsiz mozaikler ve hatta dükkanlar da bulunan oteldeki kalıntıların tarihi Milattan önce  300’den başlayıp, Milattan sonra  1500’lerden günümüze  kadar geliyor.

 

   

                     

Müze teknolojik olarak da “dokunmatik” ekran kolaylığı ile hem sanal olarak hem de gerçek ortamda gezmenize olanak tanıyor. Bir mozaik taban önünde dururken, pano üzerinde, şu an müzenin hangi noktasında olduğuna dair bir işaretleme ile karşılaşıyorsunuz. Verilen bilgiler, Türkçe ve İngilizce. Panolarda yer alan noktalara dokunarak, o alana dair bilgiyi de, yine istediğiniz dil tercihi üzerinden “bölüm bölüm” okumanız mümkün olabiliyor. Bu, hem detaylı bilgiye ulaşmanızı sağlıyor hem de müze içindeki soru işaretlerinizi doğru cevaplarla buluşturuyor.

 

     

         

Antakya Müze Otel, sadece ülkemizin değil dünyanın en ilginç ve sıra dışı oteli olacak gibi duruyor.  Müze Otel Antakya, İspanya’da yapılan Dünya Mimarlık Festivali ve Singapur Dünya Mimarlık Festival’inde birincilik ödülleri alırken, Mimar Sinan Uluslararası Proje Olimpiyatları’nda da özel ödül veriliyor.

 

                  

 

Hatay, medeniyetlerin üstünde bıraktığı sayısız değerle dolu bir şehir. Hatay, Hristiyanların hacı olmak için uğradıkları dünyanın ilk kilisesi olan Saint Pierre Kilisesi dışında farklı etnik ve inançlara sahip insanların kardeşlik ve hoşgörü içinde yaşadıkları diğer kilise, cami, cem evi, sinagog, havra ve  eski evleri, dar sokakları yanında gurme lezzetleri ile birlikte artık hem mozaik müzesine hem de arkeoloji müzesine sahip ve her birine ulaşımın artık iyice  kolay olduğu en güzel gezme, görme, tatma  noktalarında dünyanın en önde gelen kentlerinden biri olma yolunda.  Frank Ghery imzalı Guggenheim Müzesi’nin Bilbao’ya yaptığı etkinin bir benzerinin Antakya’ya yapması için yolunuz Antakya’ya düşmese de tarihi bir yolculuğa çıkmak isterseniz dünyanın ilk müze otel olma özelliğini taşıyan bu sıra dışı müze ve oteli görmek için artık siz Antakya’nın yollarına düşmelisiniz.

 

 

 

 

 

 

 

18480
Yorum yap
ALİ İHSAN ÖKTEN
Diğer yazıları
SHAKESPEARE’NİN TARSUS’U 08.10.2018 tarihinde yayınlandı ve 49061 kez okundu.
KLEOPATRA KAPISI: TARİHİN EN ROMANTİK KAPISI 13.12.2018 tarihinde yayınlandı ve 15681 kez okundu.
TARSUS’TA DOĞUP DÜNYAYA YAYILAN GİZEMLİ DİN: MİTRAS GİZEMCİLİĞİ 21.01.2019 tarihinde yayınlandı ve 41637 kez okundu.
ROMA İMPARATORLUĞU DÖNEMİNDE DÜNYANIN EN GÜÇLÜ ÜNİVERSİTESİ: TARSUS ÜNİVERSİTESİ 14.02.2019 tarihinde yayınlandı ve 8945 kez okundu.
ROMA İMPARATORLUĞU DÖNEMİNDE KİLİKYA’NIN İKİ BAŞKENTİ; TARSUS VE ANAVARZA 05.03.2019 tarihinde yayınlandı ve 11594 kez okundu.
EVLİYA ÇELEBİ’NİN TARSUS’U 02.04.2019 tarihinde yayınlandı ve 10217 kez okundu.
YÜZBAŞI SELAHATTİN’İN TARSUS’U 26.04.2019 tarihinde yayınlandı ve 5367 kez okundu.
SABAHATTİN ALİ’NİN İZİNDEN SİNOP CEZAEVİ 28.05.2019 tarihinde yayınlandı ve 36527 kez okundu.
AZİZ PAVLUS’UN TARSUSLU OLMASI BİR TESADÜF DEĞİLDİ / SAINT PAUL'S BEING FROM TARSUS WAS NOT A CHANCE 04.07.2019 tarihinde yayınlandı ve 13277 kez okundu.
TARSUS’UN ASTROLOJİK ÖNEMİ 09.08.2019 tarihinde yayınlandı ve 7015 kez okundu.
KUM ZAMBAĞI: SOYU TÜKENMEDEN GÖRMENİZ GEREKEN BİR BİTKİ 03.09.2019 tarihinde yayınlandı ve 6771 kez okundu.
MİTOLOJİDEN GÜNÜMÜZE TARSUS ADI NEREDEN GELMEKTEDİR? ORIGINS OF THE NAME TARSUS FROM MYTHOLOGY TO THE PRESENT DAY 10.10.2019 tarihinde yayınlandı ve 21254 kez okundu.
HELSİNKİ VE SONBAHAR 08.11.2019 tarihinde yayınlandı ve 8160 kez okundu.
STOACILIK FELSEFESİNDE TARSUS’UN YERİ - SIGNIFICANCE OF TARSUS IN STOIC PHILOSOPHY 15.12.2019 tarihinde yayınlandı ve 6615 kez okundu.
AMİN MAALOUF’UN ÇUKUROVASI 19.01.2020 tarihinde yayınlandı ve 8747 kez okundu.
ATATÜRK VE TARSUS 21.02.2020 tarihinde yayınlandı ve 20361 kez okundu.
ATATÜRK VE TARSUS-2 01.04.2020 tarihinde yayınlandı ve 5760 kez okundu.
DÜNYANIN İLK COĞRAFYACISI STRABON’UN TARSUS’U 05.12.2020 tarihinde yayınlandı ve 20191 kez okundu.
PİRİ REİS’İN KİTAB-I BAHRİYE İSİMLİ ESERİNDE ÇUKUROVA HARİTASI VE TARSUS 26.12.2020 tarihinde yayınlandı ve 6838 kez okundu.
TARSUSLULAR ANTİK ROMA DÖNEMİN DE BİLE YAYLALARA ÇIKARDI 13.02.2021 tarihinde yayınlandı ve 4898 kez okundu.
ANTİK ROMA DÖNEMİNDEN GÜNÜMÜZE TARSUS’TA SITMA, RHEGMA GÖLÜ VE KARABUCAK ORMANI 23.03.2021 tarihinde yayınlandı ve 6792 kez okundu.
TARİHTEN KAYBOLAN TARSUS KALESİ 14.05.2021 tarihinde yayınlandı ve 6906 kez okundu.
BİZANS İMPARATORU JUSTİNİANUS’TAN GÜNÜMÜZE, YAPAYLIKTAN DOĞALLIĞA TARSUS ŞELALESİ 20.06.2021 tarihinde yayınlandı ve 5384 kez okundu.
YANGINDAN SONRA… ALADAĞLAR KARADAĞLAR OLDU… 08.08.2021 tarihinde yayınlandı ve 3518 kez okundu.
BIR DENIZ KIZI EFSANESI; MARPESSA 13.09.2021 tarihinde yayınlandı ve 13287 kez okundu.
MİTOLOJİK KYDNOS IRMAĞINDAN TÜRKİYE’DE İLK ELEKTRİK SANTRALININ KURULDUĞU BUGÜNKÜ BERDAN NEHRİ VEYA TARSUS ÇAYINA 17.11.2021 tarihinde yayınlandı ve 7259 kez okundu.
ANTİK ÇAĞDA KİLİKYA VE TARSUS’TA PARFÜM 02.02.2022 tarihinde yayınlandı ve 3201 kez okundu.
TARSUS KİTABESİ: DÜNYANIN EN ESKİ ÖZGÜRLÜK YAZITI 23.04.2022 tarihinde yayınlandı ve 6078 kez okundu.


ALİ İHSAN ÖKTEN
Diğer yazıları
SHAKESPEARE’NİN TARSUS’U 08.10.2018 tarihinde yayınlandı ve 49061 kez okundu.
KLEOPATRA KAPISI: TARİHİN EN ROMANTİK KAPISI 13.12.2018 tarihinde yayınlandı ve 15681 kez okundu.
TARSUS’TA DOĞUP DÜNYAYA YAYILAN GİZEMLİ DİN: MİTRAS GİZEMCİLİĞİ 21.01.2019 tarihinde yayınlandı ve 41637 kez okundu.
ROMA İMPARATORLUĞU DÖNEMİNDE DÜNYANIN EN GÜÇLÜ ÜNİVERSİTESİ: TARSUS ÜNİVERSİTESİ 14.02.2019 tarihinde yayınlandı ve 8945 kez okundu.
ROMA İMPARATORLUĞU DÖNEMİNDE KİLİKYA’NIN İKİ BAŞKENTİ; TARSUS VE ANAVARZA 05.03.2019 tarihinde yayınlandı ve 11594 kez okundu.
EVLİYA ÇELEBİ’NİN TARSUS’U 02.04.2019 tarihinde yayınlandı ve 10217 kez okundu.
YÜZBAŞI SELAHATTİN’İN TARSUS’U 26.04.2019 tarihinde yayınlandı ve 5367 kez okundu.
SABAHATTİN ALİ’NİN İZİNDEN SİNOP CEZAEVİ 28.05.2019 tarihinde yayınlandı ve 36527 kez okundu.
AZİZ PAVLUS’UN TARSUSLU OLMASI BİR TESADÜF DEĞİLDİ / SAINT PAUL'S BEING FROM TARSUS WAS NOT A CHANCE 04.07.2019 tarihinde yayınlandı ve 13277 kez okundu.
TARSUS’UN ASTROLOJİK ÖNEMİ 09.08.2019 tarihinde yayınlandı ve 7015 kez okundu.
KUM ZAMBAĞI: SOYU TÜKENMEDEN GÖRMENİZ GEREKEN BİR BİTKİ 03.09.2019 tarihinde yayınlandı ve 6771 kez okundu.
MİTOLOJİDEN GÜNÜMÜZE TARSUS ADI NEREDEN GELMEKTEDİR? ORIGINS OF THE NAME TARSUS FROM MYTHOLOGY TO THE PRESENT DAY 10.10.2019 tarihinde yayınlandı ve 21254 kez okundu.
HELSİNKİ VE SONBAHAR 08.11.2019 tarihinde yayınlandı ve 8160 kez okundu.
STOACILIK FELSEFESİNDE TARSUS’UN YERİ - SIGNIFICANCE OF TARSUS IN STOIC PHILOSOPHY 15.12.2019 tarihinde yayınlandı ve 6615 kez okundu.
AMİN MAALOUF’UN ÇUKUROVASI 19.01.2020 tarihinde yayınlandı ve 8747 kez okundu.
ATATÜRK VE TARSUS 21.02.2020 tarihinde yayınlandı ve 20361 kez okundu.
ATATÜRK VE TARSUS-2 01.04.2020 tarihinde yayınlandı ve 5760 kez okundu.
DÜNYANIN İLK COĞRAFYACISI STRABON’UN TARSUS’U 05.12.2020 tarihinde yayınlandı ve 20191 kez okundu.
PİRİ REİS’İN KİTAB-I BAHRİYE İSİMLİ ESERİNDE ÇUKUROVA HARİTASI VE TARSUS 26.12.2020 tarihinde yayınlandı ve 6838 kez okundu.
TARSUSLULAR ANTİK ROMA DÖNEMİN DE BİLE YAYLALARA ÇIKARDI 13.02.2021 tarihinde yayınlandı ve 4898 kez okundu.
ANTİK ROMA DÖNEMİNDEN GÜNÜMÜZE TARSUS’TA SITMA, RHEGMA GÖLÜ VE KARABUCAK ORMANI 23.03.2021 tarihinde yayınlandı ve 6792 kez okundu.
TARİHTEN KAYBOLAN TARSUS KALESİ 14.05.2021 tarihinde yayınlandı ve 6906 kez okundu.
BİZANS İMPARATORU JUSTİNİANUS’TAN GÜNÜMÜZE, YAPAYLIKTAN DOĞALLIĞA TARSUS ŞELALESİ 20.06.2021 tarihinde yayınlandı ve 5384 kez okundu.
YANGINDAN SONRA… ALADAĞLAR KARADAĞLAR OLDU… 08.08.2021 tarihinde yayınlandı ve 3518 kez okundu.
BIR DENIZ KIZI EFSANESI; MARPESSA 13.09.2021 tarihinde yayınlandı ve 13287 kez okundu.
MİTOLOJİK KYDNOS IRMAĞINDAN TÜRKİYE’DE İLK ELEKTRİK SANTRALININ KURULDUĞU BUGÜNKÜ BERDAN NEHRİ VEYA TARSUS ÇAYINA 17.11.2021 tarihinde yayınlandı ve 7259 kez okundu.
ANTİK ÇAĞDA KİLİKYA VE TARSUS’TA PARFÜM 02.02.2022 tarihinde yayınlandı ve 3201 kez okundu.
TARSUS KİTABESİ: DÜNYANIN EN ESKİ ÖZGÜRLÜK YAZITI 23.04.2022 tarihinde yayınlandı ve 6078 kez okundu.